Sabtu, 20 Februari 2010

Salam Pengenalan 2......

Melalui blog ini saya akan membawakan kepada tuan-puan akan perkembangan sukan pelayaran kebangsaan berkitar kepada program atlet kebangsaan.

Terlebih dahulu biarlah kita mengenali terlebih dahulu akan serba sedikit program yang dijalankan ini. Program-program ini adalah sepenuhnya tajaan KBS melalui MSN dengan diseliakan oleh persatuan sukan kebangsaan (disini bagi sukan pelayaran - MYA).

Sebagaimana sedia maklum pembangunan sukan perahu layar kebangsaan di Pusat Latihan Perahu Layar Kebangsaan Langkawi menempatkan atlet-atlet Program Elit (elit dan back-up elit) dan program pembangunan Pelapis. Penempatan atlet dan kebanyakan pembangunan program di pusat ini lebih dikawal selia oleh bahagian Pembangunan Pelapis.

Sebagaimana sedia maklum kebanyakan program pembangunan negeri juga di bawah program pembangunan pelapis (pelapis negeri). Selain itu terdapat beberapa sukan juga terdapat pelapis serantau atau zon....bagi sukan perahu layar masih lagi belum berjalan.

Kesemua perancangan pembangunan pelapis ini terdapat di dalam kertas cadangan (blue print) pembangunan pelapis kebangsaan yang telah dikemukakan kalau tak silap saya pada tahun 2007. Sebelum daripada ini di dalam program latihan atlet kebangsaan sukan pelayaran hanya terdapat program di bawah cawangan antarabangsa (nama cawangan lama bagi elit).

Program pembangunan negeri pada masa tersebut di bawah seliaan dan kawalan Cawangan Pembangunan yang mana kemudiannya dimansuhkan apabila tertubuhnya Cawangan Pelapis ini.

Selain itu MSN juga membantu dari segi kejurulatihan melalui Cawangan Kejurulatihan dengan menyediakan jurulatih negeri samada melalui skim Jurulatih Sepenuh Masa mahupun Jurulatih Separuh Masa. Juga cawangan ini menyediakan kursus-kursus untuk jurulatih juga melalui SPKK menyediakan menyeragamkan pembangunan kejurulatihan kebangsaan dengan mewujudkan lesen-lesen jurulatih Tahap 1- Tahap 3.

Terakhir MSN juga turut membantu persatuan sukan kebangsaan di dalam membangunkan hal-hal berkaitan pengurusan, kepegawaian dan pengadilan melalui Cawangan Pengurusan Sukan, membantu di dalam menganjurkan kursus-kursus kepegawaian dan kepengadilan juga membantu persatuan di dalam mengendalikan kejohanan-kejohanan utama peringkat kebangsaan mahupun antarabangsa.

Sekian salam pengenalan....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan