Jumaat, 30 November 2012

Lanjutan isu semalam bersambut di NST

Lanjutan antara isu yang dihighlightkan semalam rupanya telah disahkan juga di dalam artikel yang dikeluarkan kali ini oleh NST pulak

Terimakasih kepada pengomen blog "Tanpa nama"; selain mengulas serba sedikit isu atlet kebangsaan dan isu-isu yang dihighlightkan juga memberi info yang mengesahkan pertandingan yang saya katakan tidak jadi disertai oleh pelayar kebangsaan yang dinyatakan oleh GM MYA, juga mengesahkan funding adalah puncanya seperti yang saya katakan semalam, alternatif lain haruslah dicari untuk membolehkan atlet masih boleh mengambil bahagian oleh orang bijak pandai yang menguruskan.

Berikut di postkan artikel tersebut. Eloklah kita simpan artikel ini dibenak kita untuk dirumuskan semula apabila Sukan Sea 2013 berakhir nanti. Last Sea Games Jakarta 2011, kita tidak mampu meraih emas rasanya kan... bayangkan antara statement GM semua pengurusan awal telah dibuatnya tetapi terpaksa dibatalkan dan kadang-kadang beberapa bayaran telah dibuat yang mana kadang-kadang MYA sendiri  x mau buat dan terpaksalah GM yang advancekan (berani cakap pasai dah pernah lihat/kena jadi x leh nak kelentong). bukan sekadar rugi tetapi juga memalukan nama negara...dan nama orang yang menguruskan pada peringkat awal lagilah....puiih!!!! (sorry sedikit emosi...masih ku terasa)


YACHTING: Sailors grounded

By FADHLI ISHAK | fadhli@nstp.com.my

BLOW: Lack of funds a major hindrance to development plans

MALAYSIAN Yachting Association (MYA) general manager Mohd Afendy Abdullah fears Malaysia will end up empty-handed at next year's Myanmar Sea Games if the development plan in place for national sailors continues to be hindered by lack of funding.
Mohd Afendy said despite the National Sports Council (NSC) having approved a sufficient budget for the association at the start of the year, the fact that the MYA has to fork out expenses for each tournament before being reimbursed by the NSC is a major stumbling block.
MYA recently had to pull out of next month's Sail Melbourne World Cup Series (Dec 2-8) after failing to raise sufficient funds to compete.
"This year we have only been able to compete abroad in April and May when we competed in a number of tournaments in Europe in the run-up to the London Olympics," said Mohd Affendy.
"With us pulling out of Sail Melbourne, this essentially means our sailors have not been given the chance to gain top-class competitive experience for 10 months of the year.
"It is not realistic to expect our sailors to develop into world-class athletes if our development programme, which is well worked out on paper, is always a stop and start affair due to lack of funds.
"Let's not talk about the Olympics, we may not even win a single medal at the Sea Games next year at this rate."
It would have cost the association RM120,000 to send a team of six sailors to compete in Melbourne had arrangements, capitalising on early booking discounts for hotels, airfare, equipment transportation and registration fees, been made earlier in the year.
Last minute arrangements, however, would see costs rise to as much as RM200,000.
Mohd Afendy said he was disappointed with the situation, but said the association would look into securing more sponsors to help overcome the situation. Currently KFC Holdings (M) Berhad is their main sponsor.
"Personally, I feel guilty to have to tell our sailors we cannot afford to send them for competitions as I am sure they will be disappointed.
"They are not only talented sailors but are also (academically) bright students who have sacrificed their studies to give the sport their all.
"With Khairulnizam having qualified for the London Olympics at such a young age it proves we have the potential to make it at the highest level.
"We will try our best to secure more sponsors but we also hope to get more corporate support as we do not want to rely solely on the NSC."

2 ulasan:

  1. Terima kasih Coach Rani,

    Memang benar,bagi kejohanan tahun ini, saya terpaksa dahulukan RM104K duit simpanan KWSP Simpanan ke dua terpaksa saya pinjamkan dahulu,malah semasa Olympic baru baru ini saya juga terpaksa dahulukan. malah makan minum adalah duit sendiri. Bayangkan banyak orang ingat jadi pengurus seronok tapi yang menjadi pengurus baru tahu. Berhubung dengan kejohanan Sail Melbourne juga telah saya buat pendaftaran dahulu, sekarang tak jadi , dari siapa saya nak tuntut. Mulai sekarang , tak ada duit tak payah buat apa apa pun kita tunggu dulu, bila dah dapat duit baru buat. Maslah yang akan timbul dapat duit, hotel tak ada, boat tak ada, flight tiket mahal macam macam masalah lain yang terpaksa di hadapi. Siapa sebenar yang akan faham segala yang kita hadapi ini dalam menguruskan pasukan kebangsaan. Harap sesiapa yang ada semangat kesukanan bangun menentang ini ramai ramai , tukar apa yang ada sekarang....Saya bagi amaran jika kita tak bersatu ubah apa yang ada sekarang, mereka akan menjahanamkan semua...Pelayaran akan berkubur dalam masa 2 atau 3 tahun. Saya berani menyatakan pada sukan Sea akan datang Malaysia tidak akan menang pingat emas. Jika Program terus gagal seperti ini. Tahun ini KPI bagi program Elit adalah 42% manakala KPI pagi pelapis adalah 35% . Program MYA 85% Program MSN 38.2% . Nasib baik program MYA mendapat tajaan KFC maka semua program yang di rancang boleh di laksanakan.

    BalasPadam
  2. Maaf menyampuk, walaupun saya tak berapa faham situasi ni, tapi sebagai ibu bapa yang mengharapkan kecemerlangan anak2 dlm sukan yang diceburi tentu sekali rasa kecewa sekiranya disebabkan ketidakprihatinan pihak atasan dalam menguruskan dana untuk sukan yang pada mereka tidak popular, maka bakat anak2 terkubur, masa terbuang begitu sahaja.

    Kerajaan memperuntukkan dana untuk program pembangunan sukan, tapi yang menyedihkan hanya sukan2 tertentu sahaja yang mendapat tumpuan lebih, seperti bola sepak dan balapan, sepatutnya pengagihan haruslah adil dan rasanya bila satu2 sukan dan atlet berjaya mendapat pingat dan pengiktirafan barulah pihak atasan terhegeh2 menunjuk muka sedangkan semasa atlet dan pengurus bertungkus lumus mengharungi kepayahan mereka buat bodoh jea..

    Terima kasih pada semua coach, pengurus yang prihatin dan berkorban segalanya demi menaikkan nama Malaysia dalam sukan perahu layar serta pada anak2 didik, lakukan yang terbaik, all out bagi membalas jasa coach2 dan pengurus..


    BalasPadam