Selasa, 9 Julai 2013

Kupasan Isu Mesyuarat AJK: Isu 2 Tiada Penyertaan ke Kejohanan IODA Asian tetapi terbuka...

Seperti yang dimaklumkan pada posting sebelumnya yang MYA telah membuat keputusan untuk tidak menghantar peserta ke Kejohanan IODA Asian pada tahun ini.
Ini satu-satunya keputusan yang jauh berundur ke belakang dengan sebelum-belum ini termasuk waktu Malaysia tidak sehebat kini program pembangunannya tak pernah miss untuk kejohanan IODA Asian. Ini kerana dimaklumkan tabung persatuan yang telah kontang. Tetapi sebaliknya saya rasa sekiranya MYA mendapatkan semula peruntukan kejohanan yang telah dibelanjakan secara advance kepada pelayar-pelayar kebangsaan pada kejohanan dalam negara, kemungkinan besar dapat menampung untuk penyertaan kejohanan ini. 

Walaupun begitu setelah dibincang dan dicadangkan MYA bersetuju untuk memberikan kebenaran kepada negeri-negeri menghantar pelayarnya bagi mewakili negara. Semuanya adalah melalui MYA untuk tujuan pelarasan dan koordinasi sekiranya berlaku pertindihan pelayar dan jika tidak mengikut keperluan junlah penyertaan (nisbah lelaki dan pereempuan). Oleh itu bagi negeri yang berminat boleh membuat permohonan bagi menyertai kejohanan ini.

Maklumat Kejohanan: 
Date AUGUST, 22-30
Location Hayama, JAPAN
Host Club/Association Japan Optimist Dinghy Association
Club Website
Official contact email t-hanada@toko-kowa.co.jp
Event Website http://sites.google.com/site/iodaasian2013/
Notice of Race http://www.optiworld.org/13asiannor6.pdf

Tetapi jika dilihat kepada NORnya kita sudah terlewat pada semua tindakan dan keperluan pendaftaran pasukan. Sehubungan dengan itu rasanya MYA (ataupun sudah mendapat kelulusan oleh penganjur) perlu memohon dan menguruskan untuk pendaftaran lewat dan juga pembayaran lewat serta cuba berbincang untuk mengelakkan bayaran tambahan surcharge untuk pendaftaran lewat. Beberapa pindaan juga telah dibuat oleh pihak penganjur dengan melewatkan waktu bayaran (juga sudah melepasi waktu) seperti berikut:
  1. February 21, 2013: First payment date extended to March 06 2013
  2. February 25 2013: 15.4 & 15.5 support boat charter fee
  3. April 6, 2013: add new 9.12
  4. May 3 2013, 9.6, 9.7, 9.8, C, D, E, F, I, Pre-regatta charter date, Pre-regatta support boat date.
Maklumat bayaran:
  1. Pendaftaran: USD 600 untuk 1 x peserta ataupun pegawai + 20% surcharge untuk pendaftaran lewat = USD 720 seorang. Bayaran pendaftaran aalah termasuk untuk penginapan dan makan bagi sepanjang kejohanan.
  2. Coach Boat Charter: USD 1300 perboat bahagi 2 (2 negara dalam 1 bot) + 20% surcharge untuk cahrter lewat. = USD 780. Tambahan bayaran Boat damage deposit USD 200 yang akan dipulangkan jika tiada kerosakan
  3. Boat Charter: USD 400 perboat + Surcharge 20% untuk cahrter lewat = USD 480 perboat. Mandatory charter. Juga USD 200 untuk boat damage deposit yang akan dipulangkan jika tiada kerosakan
Juga untuk makluman jika ingin ke Jepun rasanya perlu untuk mendapatkan visa dan lain-lain keperluan perlulah dipastikan terlebih dahulu.

Juga bermakna jika ingin menyertai kejohanan ini maka akan terlepas peluang untuk kem pemilihan atlet ke Sukan Sea 2013.

Sehubungan dengan itu MYA perlulah mengeluarkan kenyataan resmi menawarkan kepada negeri-negeri yang berminat seberapa segera memandangkan masa yang semakin suntuk dan juga masa yang akan diambil oleh negeri untuk memutuskan samada ingin menghantar penyertaan ataupun tidak.

manakala bagi warga pelayaran yang mengikuti posting ini juga boleh memaklumkan persatuan masing-masing berkenaan perkara ini dan mendapatkan penjelasan dari MYA.

3 ulasan:

  1. Boss...off topic jap...result utk kejohanan felda kfc johor baru2 ni takde ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Masih belum berada di pasaran....

      Padam
    2. Keputusan sudah boleh diperolehi dari website kedah: https://sites.google.com/site/kedahsail/home/johor

      Padam