Isnin, 8 Julai 2013

Mesyuarat AJK MYA menuju ke Mesyuarat Agong

Saya berpeluang untuk mengikuti mesyuarat AJK MYA baru-baru ini mewakili bagi pihak persatuan negeri, terkenang kembali pada penghujung tahun 190an dan awal-awal tahun 20an apabila dipinta oleh SU Kehormat untuk memberi laporan semasa. Pada masa tersebut AJK MYA tidak bergerak seperti sekarang dengan jawatankuasanya sangat jarang bermesyuarat dan hanya berjumpa semasa mesyurat JKK bersama MSN negara sahaja dan juga semasa AGM MYA. Begitu juga dengan kekangan limitnya peruntukan kewangan kantung MYA dalam menjalankan aktivitinya salah satu dari puncanya.

Hal sebegini kini berlaku pula kepada beberapa persatuan negeri yang begitu liat untuk mengadakan mesyuarat malah sampai ada yang tidak mengada mesyuarat langsung hanya AGMnya sahaja. Malah lebih teruk ada persatuan langsung tidak buat AGM (laporan AGM palsu dihantar kepada pesuruhjaya sukan dan juga MYA) Yang mana persatuan sepatutya lebih kerap bermesyuarat bukan sekadar apabila menjelang AGM baru hendak bermesyuarat dengan hanya bertujuan untuk menyediakan laporan tahunan untuk AGM sahaja tetapi hendaklah sepatutnya berjumpa untuk membincangkan progress meeting berkaitan dengan perkembangan setiap perancangan persatuan berjalan dengan lancar. Hal ini juga rupanya disedari oleh MYA dan usaha ke arah memperbaiki perjalanan persatuan negeri sebagai ahli gabungannya juga diperbincangkan dan langkah proaktif telah dipersetujui untuk dilaksanakan.

Tidaklah pulak saya tahu berapa kalikah AJK MYA bermesyuarat tetapi dalam surat panggilan ada kali yang ke-30 rasanya. Rasanya tak logikkan untuk kali ke-30 tahun ini jadi ia adalah dikira ke belakang? Rasanya lebih baik letakkan sekali kali ke berapa bagi tahun ini bagi memastikan kita tahu berapa kali kita bermesyuarat untuk memastikan progress apa-apa sahaja perancangan MYA dalam mencapai matlamat sasaran dan KPI MYA. Setidak-tdaknya 2-3 kali setahun adalah sebaiknya melain kalau hanya diadakan sekali setahun maka relevanlah dengan mesyuarat kali ke-30.

Terimakasih kepada MYA dalam menjemput wakil setiap negeri terutamanya bagi negeri yang tidak terdapat ahlinya dalam AJK MYA untuk turut sama dalam mesyuarat ini termasuk memberi peluang untuk mengemukakan pertanyaan dan juga usul.

Mesyuarat yang diadakan di Pulau Sibu, Tg Leman, Mersig Johor ini diadakan buat julung kalinya di Pulau Peranginan Marine Water Park diadakan sekitar jam 2100malam. Pergerakan dari jeti Tg Leman sekitar jam 1900pm mengambl masa kurang dari 30minit dihidangkan dengan makan malam sebelum mesyuarat bermula.

Apa yang pastinya dengan mesyuarat AJK ini dan limit masa ditetapkan oleh pesuruhjaya sukan bermakna AGM berada dihujung corner dan bila-bila masa sahaja akan diumumkan tetapi rasanya tidak dibulan Ramadhan ini.

Beberapa info menyusul selagi ianya tidak mendahului MYA.....

2 ulasan:

  1. Sunguh eklusif mesyuarat ajk..nanti masa agm lg la gempaq..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada yang sponsor tuuuu.... kita tumpang tui aje...

      Padam