Ahad, 19 Januari 2014

Lanjutan Peraturan Pertandingan Perahu Layar SUKMA 2014 Perlis: Isu 1 Kelas di Pertandingankan

 Pertamanya tahniah dan terimakasih kita ucapkan kepada  Teknikal Delegate En Mohd Afendy yang bukan sahaja telah berjaya mengekalkan kelas-kelas yang ada pada SUKMA yang lepas tetapi juga berjaya menambah satu lagi acara iaitu Windsurfing Open. Walaupun beberapa cadangan telah tidak berjaya dimasukkan mungkin bertolak dari kerana beberapa tindakan strategi tidak dilakukan dengan berkesan termasuk dari semua pihak.

Seperti yang kebanyakan sedia maklum kelas yang tidak berjaya dimasukkan walaupun telah berjaya di bawa ke mesyuarat Jawatankuasa SUKMA November 2013 yang lepas adalah Optimist Bawah 12 Lelaki dan Perempuan.  Walaupun khabarnya rayuan telah dikemukan semula oleh teknikal delegate mengadakan perbincangan  dengan Pengarah Bahagian Acara Dato' Jalil berkaitan dengan hasil mesyuarat jawatankuasa SUKMA (pengarah-pengarah MSN) di Perlis tetapi tidak berjaya kecuali bagi kelas windsurfing Bic Techno kerana telah tersalah anggap telah diputuskan mereka.

Seperti yang dinyatakan kita semuanya menyumbang kepada kegagalan; mana mungkin ketua pengarah dan wakil kita pergi mesyuarat tanpa tahu apa-apa yang nak ditambah. Walaupun ada pro dan kontra dengan penambahan acara ini tetapi memikirkan masa depan pembangunan negara sekarang semakin berjaya dihimpit dan di atasi oleh Singapura, Thailand dan kadang-kadang Myanmar bagi negara asia tenggara, juga keperluan kepada pertambahan pingat bagi menyeimbangkan hasil pingat vs perbelanjaan pasukan maka saya merasakan keperluan penambahan pingat ini adalah wajar. Selepas ini rasanya penjenamaam bagi acara Optimist harus dijenamakan semula di dalam program kejohanan ranking kebangsaan. Tiada lagi Div A, B dan C tetapi Bawah 15 (U15), bawah 12 (U12) dan Bawah (10) bagi menunjukkan kita sememang dah bersedia dan mempunyai atlet. Selain itu setiap negeri perlulah support sebagaimana aktifnya beberapa negeri berdasarkan penyertaan kejohanan ranking kebangsaan.

Tetapi adakah Peraturan Pertandingan yang dipostkan adalah yang terkini dan sohih? Rasanya peraturan yang ini adalah yang sama yang terkini dihantar kepada setiap persatuan negeri untuk semakan pada awal Januari. Apakah ianya sudah difinalised kerana ada beberapa isu bertentangan dalam beberapa perkara yang diputuskan terutama dengan secara kelirunya diputuskan bagi acara Windsurfing Open pada mesyuarat jawatankuasa SUKMA (melibatkan pengarah-pengarah MSN).



Adakah ianya akan berjaya dikekalkan atau tidak. Kita kena tetap kena teruskan perancangan persediaan atlet. Segalanya walaupun tidak secara didokumentasikan dalam perancangan tetapi secara verbalnya beberapa kali telah diperbicangkan dalam perjumpaan-perjumpaan pada kebanyakan kali kejohanan diadakan.

Secara ringkasnya kemungkinan kelas-kelas lain tidak begitu sukar kita lihat kepada penyertaan dalam negeri termasuklah kelas Windsurfing Terbuka sekurang-kurangnya (Kedah, Pulau Pinang, Perlis, Johor dan Terengganu mempunyai peserta). Masalahnya Windsurfing Perempuan masih lagi agak samar-samar walaupun peluang bagi kelas ini agak terbuka kepada semua negeri yang mana tiada atlet tertentu mengungguli terutama dari atlet kebangsaan, tetapi rasanya masih slow. Begitu juga dengan kelas-kelas lain terutamanya bagi acara perempuan seperti double handed 420 dan Laser Radial kita tidak boleh meremehkan program pembangunan dan tidak boleh menggunakan kesempatan alasan sebagai sukan wajib untuk dapat mengadakan acara walaupun tidak cukup korum.

Acara-acara yang dipertandingkan:

Isu berikutnya: Syarat Penyertaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan