Sabtu, 31 Disember 2011

MWSA dan ABG

2 singkatan nama yang mungkin baru dan tidak begitu dikenali oleh warga pelayaran.
MWSA adalah singkatan kepada 'Malaysia Windsurfing Association' merupakan persatuan yang baru sahaja ditubuhkan.dan mengadakan mesyuarat agong pertamanya semasa kejohanan kebangsaan baru-baru ini di Timah Tasik Lake Resort.
Tahniah kepada Mr Yeap Leong Soon dan Mr Afendy Abdullah yang terpilih sebagai Presiden dan Naib Presiden MWSA. Keduanya yang sememang mengalir darah w'surf dalam jiwa keduanya saya percaya akan meneraju persatuan ini ke arah kecemerlangan. Juga tahniah kepada barisan-barisan jawatankuasa yang di ketuai oleh setiausahanya Mr Zainal Misran.
Harapan kita barisan mantap ini akan lebih membantu membawa pembangunan sukan windsurfing ini setanding dan melebihi kelas-kelas lain di dalam pembangunan sukan negara. Kelas Optimist harus dijadikan bench mark kepada mereka untuk membawa sukan windsurf ke tahap kelas Optimist berada sekarang kerana kenapa tidak???? windsurf lah satu-satunya kelas bot yang mempunyai persatuan sendiri bergabung dengan MYA setelah kelas Optimist berjaya menempa namanya melalui persatuan kelas botnya MODA yang amat berpengaruh dan menjalankan pembangunan kelas Optimist lebih aktif dari MYA pada masa tersebut (awal 80-90an)...tetapi kini dah lebih 15tahun MODA telah berkubur tanpa nisan. Syukur kesinambungannya berjaya dilakukan oleh MYA dengan kerjasama erat MSSM dalam membangunkan kelas ini.
So kita menunggu apakah langkah yang akan diambil oleh pasukan AJK MWSA membentangkan blue print mereka dan kita seharus dan sememang akan membantu bersama mengorak langkah bersama kalau kena dengan langkahnya, jangan langkah sumbang sudahlah seperti mana kita melihat kepada persatuan kebangsaan kita yang liat untuk membentangkan perancangan jangkapanjangnya, ketiadaan polisi dan peraturan-peraturannya (termasuk dengan kejohanan ranking kebangsaannya) sering tak selaras dengan apa yang diputuskan dan dimaklumkan kepada persatuan anak gabungannya terutamanya dalam hal-hal melibatkan pemilihan atlet, tidak clear dalam beberapa perancangan mereka. Menyebabkan beberapa keputusan diputuskan secara adhoc oleh kalangan AJK yang sepatutnya mewakili keseluruhan persatuan negeri dan ini akan banyak terdedah perasaan prejudis terhadap wujudnya keputusan berkepentingan, budaya kronisma malahan kepada rasuah keputusan dan pengurusan boleh wujud. so kita harap barisan AJK MWSA perlu lebih kerap selepas ini berjumpa untuk mewujudkan long term dan short development plan bersama pandu arah yang jelas.

So apa pula ABG dan apa kaitannya dengan MWSA.?
ABG adalah membawa maksud Asian Beach Games dan tahun depan merupakan edisi ke-3 sukan ini akan dipertandingakan selepas edisi pertamanya diadakan (2008) di Bali, Indonesia dan tahun lepas (2010) di Muscat, Oman. Pada tahun 2012 nanti ianya akan diadakan di China. Juga merupakan baru berusia setahun jagung. Sediki detail:
  1. Jenis Sukan: Multisports beach games event
  2. Venue: Haiyang, China
  3. Tarikh: 16-22 Jun, 2012
  4. Sukan dan Acara dipertandingkan: 13 sukan dengan jumlah 49 acara/kelas. - beach basket ball, beach handball, beach kabaddi, beach sepaktakraw, beach soccer, beach volley ball, beach woodball, dragon boat, power paragliding, roller skating, sport climbing, windsurfing dan acara terakhir baru sahaja dipersetujui acara waterski/wakeboard.
  5. kelas bagi windsurfing: Bic Tecno 293 Lelaki dan Perempuan
  6. Entries bagi setiap acara: 2 lelaki dan 2 perempuan bersama dengan 1 peserta simpanan bagi setiap kelas dengan jumlah keseluruhan menjadi 6 orang penyertaan.
  7. Prosedur Penyertaan:
    1. Entry By Sports: sebelum May 15, 2011
    2.  Application for Accreditation: sebelum 31 Dec, 2011
    3. Entry By Number: sebelum February 29, 2012
    4. Entry By Name: sebelum April 30, 2012
  8. Penyertaan hendaklah dibuat menerusi Olimpik Councill (bagi Malaysia melalui MOM)
Jika dilihat sukan perahu layar telah dikurangkan acaranya berbanding dengan Oman dahulu dari 6 acara (RSX Men, RSX Women, Bic Techno Men, Bic Techno Women, Laser Radial Open dan Hobie 16 Open) kepada 2 acara sahaja dan hanya melibatkan windsurf sahaja.
Persoalan dan kaitannya dengan MWSA:
  1. Adakah MWSA concern mengenai hal ini dan telah mengambil tindakan-tindakan berkaitan dalam hal ini melalui MYA sebagai badan sukan kebangsaan berurusan dengan MOM?
  2. Adakah MWSA mempunyai hak untuk bersuara ataupun bersama-sama dengan MYA memutuskan tindakan-tindakan dan langkah-langkah dalam prosedur pemilihan, pendaftaran dan penyertaan atau MYA bersendirian memutuskan semuanya? Dimana kedudukan suara MWSA dalam hal ini?
  3. Adakah penyertaan awal by sports telah dilakukan oleh MYA kepada MOM untuk didaftarkan dan sudahkan berdaftar penyertaan pasukan Malaysia. Penyertaan penuh dicadangkan.
  4. Bagaimanakah polisi pemilihannya adakah akan dibuat sebarang pemilihan sebagai yang dilakukan untuk ABG ke-2 sebelum ke Oman.
Bagi saya ABG adalah salah satu acara yang boleh melihatkan bagaimana kesungguhan MWSA dalam meningkatkan sukan windsurfing ke tahap yang lebih tinggi dengan mengambil langkah serius membantu MYA dalam proses pemilihan atlet dan pegawai, merangka program latihan persediaan bagi acara ini dan seterusnya mensasarkan pencapaian terbaik atlet pada kejohanan ini.

1 ulasan: