Ahad, 11 Disember 2011

ISAF Sailing World Championship 2

Selepas berakhirnya 10 pertandingan di Kejohanan Kelayakan Olimpik ISAF Sailing World Championship dengan berbaki hanya medal race yang belum dipertandingkan keputusan negara-negara yang layak ke Olimpik pada kelayakan pertama ini telah pun diketahui. Sedutan berikut adalah dipetik dari laman sesawang kejohanan menceritakan serba ringkas:

After the fleet split 18 nations had guaranteed their Women's RS:X places with 20 of the 28 Olympic spots on offer in Perth, Hungary join them as do Greece after Angeliki Skarlatou took the 19th place.

Twenty five of the 29 Olympic spots available at Perth 2011 in the Laser Radial were decided following the fleet split leaving four available for Silver fleet sailors to fight over. Singapore's Elizabeth Yin, Portugal's Sara Carmo, Japan's Kanako Hiruta and Norway's Marthe Enger Eide all qualified their nation.

St. Lucia's Beth Lygoe came close to qualifying her nation but finished 14 points off the Norwegian. With nine of the further 39 spots available at the Laser World Championship next year, Lygoe, and all the other nations have a second chance to qualify for the London 2012 Olympic Sailing Competition.

Ahead of the final day in the Men's 470 Gold fleet 24 nations were fighting for 19 London 2012 places available in Perth. In the end Argentina, Australia, Austria, Canada, China, Croatia, Spain, Finland, France, Germany, Greece, Israel, Italy, Japan, the Netherlands, New Zealand, Portugal, Sweden and the USA all came through strong to take Olympic spots.

And in the Finn class, Australia, Brazil, Canada, Croatia, Denmark, Spain, Estonia, Finland, France, Greece, Italy, the Netherlands, New Zealand, Russia, Slovenia, Sweden, Ukraine, and the USA took the 18 London 2012 spots up for grabs at Perth 2011.
Find out more on the Olympic Qualification system here.
Story courtesy of ISAF.

Apakah pencapaian yang dicapai oleh pelayar kita bagi kelas Int 470 M dan Laser Radial. Seperti yang semua sedia maklum keadaan angin dan ombak di Australia merupakan halangan utama kepada atlet-atlet negara berdasarkan apa yang kita lihat dari luar akan corak persediaan mereka sepanjang tahun ini disamping sangat mentah dengan pengalaman dalam kelas bot mereka dan dengan usia muda mereka berbanding dengan pelayar-pelayar yang berjaya layak atau pelayar yang berada dalam gold fleet. Usia dan pengalaman yang kurang ini sebenarnya boleh diadun dengan lebih baik supaya mereka boleh pergi lebih jauh sekurang-kurangnya. Kat sini saya terlihat keputusan pelayar dari Hong Kong dalam kelas Int 470. Si Sakai Isamu ini asalnya belayar dengan 420 terjun ke Laser (Radial) dan akhirnya ke kelas Int 470 itu pun hanya sedikit awal berbanding dengan pasangan kita mungkin 1 tahun lebih sedikit. Keputusannya tidak berapa bagus tetapi pencapaian setiap race agak konsisten. Apa yang menarik perhatian saya disini adalah apakah dan bagaimanakah program yang dijalankan oleh pelayar HKG ini? Jangan nak banding dengan pelayar Singapore tak terikut kita...

Akhirnya bagaimanakah kedudukan dan harapan pelayar kita dalam mengejar impian ke Olimpik? Dimanakan slot mereka sekarang? Apakah langkah-langkah proaktif dan progresif yang akan dirangka dan akan diambil? Apakah akan ada kesedaran oleh payung sukan pelayaran kita untuk membuat pergerakan yang lebih besar dan komprehensif....

Apa-apa pun ibarat perang bendera putih belum dinaikkan, kita masih ada Laser Standard dengan Nizam dan Romzi serta pasangan Khairunnisa dan Norashikin untuk kelas Int 470 Women yang belum mengangkat senjata. Mereka berada di perth lebih lama berbanding dengan dengan kawan-kawan mereka, tentunya peluang itu telah dipergunakan sepenuhnya untuk merancang apakah teknik dan strategi terbaik yang akan digunakan...Harap angin juga akan memihak kepada kita setelah bertiup agak kencang sebelum ini. All the best....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan