Selasa, 11 Oktober 2011

Aktiviti terdekat MYA

Wow dalam masa terdekat ni dalam kita dok hangat memperkatakan berkaitan dengan program MYA...nah kembali hangat beberapa acara akan berlangsung:

Aktiviti 1: Terdekat kepada jurulatih-jurulatih jangan ketinggalan hujung minggu ini untuk menghadiri Kursus Bot Jurulatih dan Bot Penyelamat pada 14hb-16hb bertempat di Pusat Latihan Perahu Layar Kebangsaan (PLPLK) Langkawi.

Aktiviti 2: Dan tadi email saya menerima satu surat jemputan dari MYA yang di hantar kepada SU persatuan menjemput/memanggil sebenarnya dengan tajuk: PANGGILAN UNTUK LATIHAN FASA PERTAMA BAGI KELAS OPTIMIST UNTUK MELAYAKKAN DIRI KEJOHANAN IODA WORLD SAILING CHAMPIONSHIP 2012 DAN SUKAN SEA 2012 
  • Tarikh:  17hb-26hb Oktober 2011
  • Tempat: Pusat Latihan Perahu Layar Kebangsaan
  • Peserta yang layak: 10 pelayar di bawah 12tahun Ranking Kebangsaan bersama pelayar kebangsaan sedia ada
Lepas tu masuk email yang bertanyakan kedudukan ranking termasuk dari AJK MYA sendiri rasanya. Apa yang sodap jawapannya kena tunggu final list dari cikgu Halim. Inilah yang kita dok tunggu-tungu kek mano kedudukan ranking pelayar-pelayar kita. so sama-samalah kita tunggu, harap-harap keseluruhan ranking akan dikeluarkan bagi semua kelas. 
Ini bermakna habis sahaja aktiviti 1 akan diadakan aktiviti 2, 
  1. lagi beberapa bulanke/minggu/hari ye? Ambik jamlah banyak ckit.
  2. sempat ke nak keluarkan senarai nama? dan nak antar kepada negeri-negeri, kena su yang jarang buka email tak ke kacau..Pas tu MYA x call balik confirmkan alamat x dapat datanglah bebudak tu.
  3. Jangan nanti ada pula keluar arahan dari bahagian membangun yang baru bangun.zzzz. xleh nak buat; alasan x cukup masa mana nak buat surat pelepasan, dan takut nanti alasan mana ada masa nak buat ranking kebangsaan sudahlah...heheh..
  4. Satu lagi Optimist World 2012 akan diadakan pada hujung tahun ini kan kalu x silap pada 30hb Dec hingga Jan 10hb 2012 kan? Adakah ini bermakna pemilihan akhir? Bilakah tarikh tutup untuk antar nama..kot-kot abis aje klinik dah kena antar nama...jangan buat syarat dah le harap-arap taklah ye?
  5. Lagi satu pemilihan untuk atlet bawah 12tahun sahaja rasanya takkah tinggi sekali macam tu sekali kot. Dalam team tu biarlah ada seorang ranking terbaik Malaysia turut mengambil bahagian sekurang-kurangnya melainkan kalau ke-5 pelayar bawah 12 tahun yang akan dipilih berada pada top 10 dan keputusan mereka juga agak konsisten sepanjang tahun saya setuju. Kerana rasanya kejohanan ini terlampau tinggi nilainya dan kita perlu juga ada 1 target untuk dapat good result bagi maintainkan sukan sailing dalam permerhatian pihak penaja dan pihak bertanggung jawab serta mendapat pandangan positif dari pihak awam/massa. Sepatutnya biar kejohanan IODA Asian dulu atau kejohanan Optimist Asean dulu antar dia orang semua satu team. Tapi kalau pelayar-pelayar bawah 12tahun dah berada dalam top 10 -15 Malaysia carry on wa sokong. Buka apa nanti takut dia orang tu shock. Base kepada keputusan di India rasanya boleh dibuat penilaian. Dan keputusan IODA Asan di Singapore juga buat penilaian sama..apakah pelayar terbaik Ranking mampu menggalas cabaran kalau tak den setuju aje.

Aktiviti 3: Dan sebentar tadi satu lagi email masuk kali ini berkaitan dengan Pemilihan atlet untuk ke Kejohanan Asian Sailing Championship. Kejohanan ASC akan diadakan pada 16-25 Februari 2012 bertempat di Pusat Latihan Perahu Layar Kebangsaan, Langkawi.

Pemilihan akan diadakan semasa kejohanan Kebangsaan KFC-MYA-Milo/NSC bertempat di Timah Tasoh, Perlis pada 19hb-23hb Dec dan pemilihan terakhir akan di adakan semasa Kejohanan Ke-9 KFC-Langkawi International Regatta Perdana 2012 iaitu pada 09-12hb Februari seminggu sebelum Kejohanan ASC.
Kelas bot yang akan dilakukan pemilihan adalah seperti berikut:
 
No
Kelas/Kategori
Bilangan Atlit Lelaki
Bilangan Atlit Wanita
1.
Optimist
2
2
2.
Laser Standard
2
-
3.
Laser Radial
-
2
4.
Laser 4.7
2
2
5.
International 420
2
2
6.
International 470
2
2
7.
Hobbie 16
2 Team (Open)

8.
29er
2 Team (Open)

9.
Keel Boat/        Match Racing
2 Team


Dari sisi kanannya saya amat bersetuju dengan pemilihan tempat memandangkan kejohanan ASC juga akan diadakan di Langkawi bermakna keadaan kedua tempat adalah sama dengan keadaan semasa kejohanan ASC. tetapi pada pandangan sisi kiri saya eloklah jika sebelum pemilihan terakhir itu diadakan adakan satu latihan pusat atau klinik kepada list nama berdasarkan kejohanan kebangsaan dan ranking kebangsaan. Itulah salah satu kegunaan rankingkan....kann..kalau tak buat apa ranking. Pelayar yang terpilih selepas Regatta Perdana akan stay sampai kejohanan ASC. Amacam setuju tak?
Satu lagi had limit umur untuk kelas Laser 4.7 tak ade ke?...Optimist okeylah kita semua sudah maklum. Untuk kelas Int 420 camno pulak?...Ini kita tunggu response coach kebangsaan kita..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan