Khamis, 13 Oktober 2011

Info Awal Aktiviti MYA Tahun Depan 2012

Korang dah tahu belum aktiviti MYA 2012... Tahniah awal-awal lagi MYA dah mengeluarkan rangka program untuk tahun depan...Dah agak lama jugak dah jadual aktiviti ni masuk dalam email gua...saja tunggu....takut ada pindaan segera.

Cadangan kalendar 2012 dikeluarkan oleh MYA untuk semakan ahli gabungan persatuan negeri dan memberi cadangan pindaan jika perlu. So arap-arap bila kau orang baca post ini, tolong-tolong ingtakan persatuan korang buat tindakan sepatutnya.

Selain dari jadual pertandingan dalam negara anjuran persatuan-persatuan gabungan juga terdapat 1 pertandingan peringkat asia yang dianjurkan oleh Malaysia (MYA). Sebagaimana sedia maklum dalam post lepaspun dah highlight benda ni dan surat tawaran pemilihan atlet pun dah dikeluarkan oleh MYA. Tahniah dan syabas sekali lagi atas pemilihan negara kita sebagai penganjur/tuan rumah bagi KEJOHANAN ASIAN SAILING CHAMPIONSHIP dan juga atas langkah awal diambil untuk mengadakan sesi pemilihan. Kejohanan ini adalah kejohanan terbesar pada peringkat asia yang melibatkan sukan perahu layar dalam acara multi events/kelas-kelas pelbagai selain kejohanan Asian Beach Games (ABG) yang baru masuk tahun ke-3 pada tahun depan rasanya. So lepas ni cuba-cubalah MYA bidding untuk ABG pula, cumanya ABG lebih grand sedikit kerana ia merupakan multi sports bukan sailing sahaja. Apa-apa pun special thank dan Congratulation kepada Mr GM kita. Idea ni terbit daripada dia dah beberapa tahun dah dan dia yang kuat melobi benda ni kepada negara-negara asia dan juga ISAF...tak caya, tanya gua...gua tahulah benda ni gua nampak...(ayat bodek tuuu) Yang lainpun sama juga menyambung dan  menyokong hingga terpilihnya Malaysia.

Selain itu terdapat juga aktiviti lain yang menjadi rutin tahunan (cuma antara buat dengan tak buat aje) seperti Kursus Jurulatih Tahap 1, Tahap 2 (tahun dah buat ke Tahap 2..tak tahu pulak den), malahan kursus jurulatih untuk Tahap 3 pun ada..Manualnya ada ke tak ade ni..rasa-rasanye belum siap....lagi kan..kan. Tak caya tanya pengerusi kejurulatihan. 

Kursus Race Management dan Race Officer Course (juga belum dibuatkan tahun ni, dah ke? mungkin dah kot...mungkin anjuran MYA sendiri bukan lagi dengan kehadiran dari ISAF Rep.) Juga dimasukkan beberapa siri  Kursus Lesen Coach Boat juga turut dimuatkan kesinambungan dari kursus pertama akan bermula esok.

Tidak ketinggalan ada satu klinik juga dimasukkan..tahun ini pun ada juga dalam kalendar rasenya tapi tak buat pun....iaitu LITC (Langkawi International Training Clinic). Last buat pada tahun 2010 merupakan klinik yang baik untuk semua mengambil bahagian dan tempatnya adalah terhad, pula diajar oleh coach luar negara yang berpengalaman deal dengan Olympic sailors...jadi harap-harap tahun depan menjadi.

Satu isu kat sini nampak ada perubahan dan penambahbaikan yang agak ketara. Acara keelboat match racing juga dimasukkan ke dalam acara kalendar tahunan dan diadakan secara tour atau litar dengan penutupnya adalah acara Malaysian Match Racing Championship (MMRC) di Teluk Warisan. Untuk menjayakan ini nampaknya (melalui berita dari akhbar dan TV) MYA telah menghantar key personnya untuk berbincang dengan ISAF nun di negara atas angin..(Switzerland bukan Goheadgostan) semasa World Match Race Tour di sana untuk mendapat persetujuan mengadakan acara ini. Beberapa isu kat sini:
  1. Perhati tak acara itu merupakan ISAF Grade 3 events nanti gua siasat apa kebendanya Grade-grade event ni.. apa kemudahan dan keuntungan yang kita dapat dari Grade 3 event ni.
  2. Adakah bermakna acara ini terbuka untuk negara luar juga sedangkan namanya adalah National Match racing circuit.
  3. Adakah mereka ini akan mendapat mata atau point ranking dari ISAF sedangkan namanya National (tanpa penyertaan negara luar)
  4. Terdaapt 4 circuit dan 1 final yang dinamakan Final Malaysian Match Racing Championship, adakah ini kejohanan yang sama MMRC yang diadakan tiap-taip tahun. Bermakna kalau ya bagaimana formatnya untuk tahun depan adakah akan sama atau hanya pasukan yang pungut mata semasa circuit malaysia sahaja akan dapat masuk ke final MMRC?
  5. Kenapa sekian lama kita menganjur kejohanan kelas-kelas dinghy tiada usaha sebegitu dari MYA untuk mendapatkan ISAF Grading sehinggalah ke Grade 1 ISAF. Kerana sebenarnya kalau usaha kearah itu dah dibuat duluuuuu...lagi rasanya dah lama secara sendirinya mutu sukan perahu layar dah sama taraf dengan negara-negara olimpian...tak caya...hangpa buat try cuba tengok. tetapi bila diperhatikan dengan teliti kejohanan LIRP Langkawi juga adalah ISAF Grade 3 tau..so nanti gua check lagi.
  6. Berapa banyakkah MYA akan laburkan pulak untuk acara ini. Adakah menggunakan penajaan yang sama ataupun mendapat funding dari sumber lain? Bukan apa rasanya kalau diperhatikan dari laporan-laporan semasa AGM bukan main lagi tegasnya MYA nak menggunakan duit bagi acara pembangunan terutama melibatkan aktiviti latihan dan pertandingan prestasi tinggi luar negara atlet, boleh dikatakan 90+% adalah tanggungan MSN kecuali tahun ini apabila MSN tak mahu menanggung program Optimist baru ada sedikit itu pun yang nampak hingga kini adalah kejohanan Optimist Asia di Singapura dan Kejohanan Antarabangsa di India (agaknye la). Jadi kalau tanpa penajaan dari sumber yang lain agaknya apa akan jadi dengan program pembangunan small dinghies. Kalau dari dana yang lain saya menyokong dengan teamat sangat dan ini merupakan langkah yang amat bijak dan menarik dalam meninggikan mutu sukan perahu layar negara...so ini pun gua akan ricky-ricky...tunggu.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan