Rabu, 19 Oktober 2011

Malaysia- ISAF Grade events??

Seperti yang dijanjikan pada post bertajuk  Info Awal Aktiviti MYA Tahun Depan 2012 saya telah menyelongkar beberapa sumber untuk mendapatkan kepastian perkara ini. 

Ya memang benar bukan setakat tercatat dalam kalendar MYA tetapi juga terdapat di dalam kalendar ISAF boleh di cari di www.sailing.org di bawah kolum events & ranking telah mencatatkan
  1. Pertandingan Langkawi International Regatta Perdana sebagai ISAF Grade 3 events untuk acara-acara kelas Olimpik yang dipertandingkan.
  2. Asian Sailing Championship sebagai ISAF Grade 4 untuk match Race dan ISAF Grade 3 untuk acara kelas-kelas Olimpik yang lain.
Tapi tak nampaklah pulak Match Racing Circuit Kebangsaan. Mungkin MYA belum menghantar Notice Pertandingan ini kepada ISAF kot. Atau belum buat pun lagi Notis dan Peraturan Pertandingannya yang sepatutnya keluar lebih awal sebelum kejohanan circuit bermula. Maknanya perlu ada satu peraturan yang standard bukannya bergantung kepada venue yang menganjurnya. Peraturan untuk menyediakan notis lebih awal ini juga telah ditetapkan oleh ISAF seperti di bawah (dicedok dari web ISAF)

27.1.5 Grade 3 events

All-Olympic Class events
International Olympic Class events (other than those included as Grade 2)
Additional Criteria
  1. 10 or more competitors from at least 2 nations
  2. Standard notice of race to be used and distributed six (6) months before event
  3. Where an International Jury cannot be established, the Chairman of the Protest Committee shall be an International Judge.
Points for each grade of event are multiplied by a factor to reflect the importance of the event. This multiplier is called 'F'. The grade of the regatta also determines the percentage of competitors who receive ranking points. For 'W ' regattas the top 90% of competitors are awarded points; Grade 1 & Grade C1 - 70%; Grade 2 & Grade C2 - 50%; and Grade 3 - 20%.

Isu Match Racing ni baru kejap tadi satu email masuk berkaitan dengan acara ini nantilah akan dipostkan kalau berkesempatan.
Risikan dalaman MYA juga menyatakan bahawa acara Match Racing ini tidak menggunakan dana sedia ada MYA malah ianya akan mendapat suntikan dana yang lebih besar memandangkan MYA akan mengambil alih acara penganjuran Monsoon Cup seperti yang di war-warkan dalam media baru-baru ini. Saya juga dimaklumkan bahawa dana ini juga akan turut digunakan untuk membangunkan sukan pelayaran secara keseluruhan. Kita tunggu dan lihat sahaja...harap-harap menjadi bagai dikata. So ini telah menjawab keraguan saya pada posting yang sama berkenaan berkemungkinan dana MYA akan melayang ke keel boat setelah pembangunan kelas small dinghy pun masih tidak dibangunkan seperti apa yang diharapkan.
Apa-apa pun saya tidaklah begitu berbangga sangat dengan kejayaan mendapat ISAF Grade 3 bagi kelas keel boat match racing ini memandangkan MYA hanya meneruskan atau menangguh di air jernih terang benderang yang telah dijalankan oleh pihak lain sebelum ini.
Apa yang saya banggakan adalah kejayaan Langkawi International Regatta Perdana mendapatkan kelayakan ISAF Grase 3. Tahniah kepada Kedah Sailing Association (KSA) atas usaha keras ini. Saya telah sekian lama menyatakan bahawa usaha harus dilakukan untuk mendapatkan/memohon untuk graded event di mana apabila penganjuran acara yang mendapat grade ISAF bermakna akan mendapat penyertaan peserta luar negara, termasuk penganjuran yang lebih profesional dan akhir sekali secara automatik mampu membawa tahap pelayar kita kepada satu tahap yang lebih tinggi. Ini bemakna KSA telahpun sebelum ini sekurang-kurang 2 atau 3 tahun berturut-turut melakukan beberapa perkara pokok yang menjadi syarat-syarat ISAF:
  1. Mengeluarkan NOR lebih awal 6 bulan awal secara konsisten beberapa tahun kebelakangan ini
  2. Laporan setiap tahun kepada ISAF berkenaan dengan penganjuran dan keputusan
  3. Penyertaan luar negara yang mencukupi mengikut kehendaki ISAF
  4. Mempunyai sekurang-kurangnya International juri dalam pengurusan kejohanannya
Bermakna selepas ini KSA kena bekerja keras untuk mengekalkan kehendak-kehendak penganjuran oleh ISAF supaya lepas ni boleh meningkat ke Grade 2 antaranya:
  1. Kelas-kelas Olimpik yang dipertandingkan seperti Int 470 L & P, Laser Standard, Laser Radial Perempuan, Windsurf RSX Lelaki dan Perempuan mempunyai jumlah penyertaan yang memberangsang:
    1. Penyertaan peserta luar negara harus diusahakan dengan lebih giat untuk kelas-kelas di atas
    2. Menyediakan bot yang mencukupi bagi kelas-kelas tersebut untuk disewa terutamanya bot Int 470 yang sangat terhad (perlu bekerjasama dengan PPLATM/TLDM kalau perlu
    3. Menggalakkan penyertaan dalam negara oleh atlet tempatan supaya program pembangunan menuju ke kelas Olimpik tercapai
  2. Menganjurkan kejohanan mengikut kehendak-kehendak ISAF terutama menyediakan IJ malah lebih baik jika ada IRO.
Saya juga merasakan MYA perlu memainkan peranan membantu KSA dalam hal ini dan seterusnya memperkembangkan kepada venue-venue yang lain. Juga lebih serius dalam membangunkan kelas-kelas Olimpik bukan lagi setakat dengan kelas Optimistnya sahaja.


Banyak lagi ingin dikongsi rasa...bersambung ke lain posting....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan