Rabu, 18 Januari 2012

Corat-Coret Pelayaran dan MMRC

Komen dari Minah Gatal Miang (MGM) saya bersetuju memang sepatutnya MYA yang menguruskan sepenuhnya...tetapi seperti komen MGM juga kita kena improved tahap dan keupayaan kita dalam mengendalikannya terutama setaraf dengan apa yang dikendalikan semasa Monsoon Cup bukan semata-mata dari segi pengendalian pertandingan di air oleh Race Committee Manegementnya (Jgn lupa MGM....... orang yang sama juga berada dalam RC mereka dengan yang mengendalikan kejohanan tempatan tetapi biasalah ada beberapa lagi PRO's di atas mereka) malahan bagaimana mereka mengurus dan mengendalikan  acara yang dilakukan adalah jauh lebih awal dan teratur, ini kerana saya pernah terserempak beberapa kali dengan mereka semasa mesyuarat bersama dengan pihak kerajaan negeri dan persekutuan serta jabatan-jabatan yang akan terlibat. Bagaimana mereka menggunakan keseluruhan input yang ada semaksima mungkin dan langkah mengawal selianya. Saya ambik contoh bandingkan bagaimana kita mengendalikan kejohanan IODA Asian dan IODA World jauh berbeza dan akan datang ASC lagi beberapa hari sahaja kurang 1 bulan.

Ketiga-tiga acara yang telah dan akan kita kendalikan adalah satu acara yang sangat besar bagi saya dan kita kena dan sepatutnya gunakan sebaik mungkin untuk melakukan lonjakan terhadap sukan pelayaran di negara supaya orang boleh buka mata bukan Monsoon Cup sahaja acara pelayaran di Malaysia. Oleh itu publisiti adalah perlu dilakukan dengan sebaik mungkin sebagaimana T-Best berjaya melakukannya. Itu adalah kepakaran mereka dan seperti saya katakan mereka berorientasikan keuntungan tidak seperti MYA adalah badan/persatuan yang memajukan sukan yang mana rata-rata ahlinya berpaksikan kepada memaju, menaik taraf sukan pelayaran dan tidak semata-mata mau untung sendiri. 

Apa-apa pun kejayaan mereka menggunakan power...power apa?...termasuk power dari pangkat dan individu dalam organisasi mereka,... juga dan paling penting power duit yang diperuntukan kepada mereka. Itulah dalam posting lepas saya mengharapkan yang penajaan yang telah dikemukakan tidak terbantut dengan kegagalan berfungsinya apa yang telah dimeterai jika ada...dan seperti dilihat.

Mahu ataupun tidak kita memerlukan peruntukan kewangan bukan sekadar untuk bayaran kepada komiti-komiti yang mengendalikan... marah betul MGM kat RC kita...saya pun marah juga kadang-kadang...tetapi marah-marah sayang..kita nak tengok dia orang buat kerja yang lebih bermutu....off course...tak pe bagi lagi peluang untuk belajar. Berbalik kepada isu kewangan...diperlukan juga seperti contohnya kos penggunaan bot-bot dari pihak yang terbabit, kos-kos pembaikan, publisiti media massa dan elektonik, lain-lain pengurusan yang membolehkan ianya dijalankan dengan sempurna bukan sahaja kepada atlet tetapi pada mata masyarakat umum sepenuhnya dan barulah kita boleh lihat MYA mampu melakukan lebih baik dari apa yang T-Best lakukan. Tak lupa + pengalaman dan professionalism

Oleh itu seperti komen MGM kerjasama semua untuk menjayakannya amatlah diperlukan mengikut kepakaran masing-masing dan bak kata kawan kita yang sudi memberi pinjam guna bot kepada menjayakan circuit ini; demi maruah negara. Iaitu natijahnya kepada kesemua yang kita lakukan semuanya adalah untuk memartabatkan maruah negara. Tetapi takkan bagi pinjam percuma tentulah ada saguhatinya atau perjanjiannya...kan...kan...tidak semuanya hanya semata-mata kepada bentuk wang ringgit tetapi sesuatu bentuk lain yang boleh dilakukan kepada kawan-kawan mahupun secara bersendirian, jabatan atau persatuan yang menyumbang sebagai langkah menghargai mereka.

cop...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan