Selasa, 13 Julai 2010

ISAF Volvo Youth: DAY 1 & DAY 2 RACES

SALAM DARI ISTANBUL: kemas kini

berakhir 2 hari kejohanan hanya 3 pertandingan dapat dijalankan dari perancangan 6 pertandingan untuk 2 hari pertama dan pada hari ini ketika laporan meyusul, manager (gm) bersama dengan atlet mengikut program yang dijadual kan pada hari rehat ini (tour on big ship)

pencapaian atlet tidaklah memberansangkan sehingga 3 pertandingan ini. dengan ringkasnya seperti berikut:

hari pertama kejohanan: pada hari ini pindaan gelanggang telah dilakukan dimana int 420 bertukar ke gelanggang laser memandangkan laser terpaksa belayar terlampau jauh. begitu juga gelanggang telah di dekat berbanding practice races hanya 2 pertandingan dapat dijalankan dari 3 yang dijadualkan. keadaan angin tidak seperti di taklimat ramalan cuaca kecuali kekuatan angin sahaja agak betul iaitu kurang dari 9kts (gelanggang int 420 dimaklumkan lebih kuat sedikit). arah angin hari ini tidak bertukar shift ke kanan kekal berada 230 darjah dengan sekejap-kejap shift ke kiri (210-220). untuk pertandingan pertama nizam telah tamat agak teruk di tempat ke 29. kesilapan di garisan permulaan stuck di pin end, ditolak keluar ocs oleh new zealand, bermain di kanan cross dari kiri dan lebih pressure & shift di kiri gelanggang. tidak dapat melakukan banyak recovery pada reaching dan downwind dengan disadvantage berat badan pada angin 7-8kts ini.

pertandingan kedua pula nizam tamat di tempat ke-9 bermula baik di kanan gelanggang bermain dikanan walaupun kiri gelanggang lebih menguntungkan seperti race1. berjaya mendapat sedikit pressure angin yang datang dari kanan semasa keadaan angin drop di bawah 7kts. sedikit kesilapan dilakukan semasa downwind bermain di kawasan terkemudian semasa mendapat pressure angin dari kiri. kedudukan nizam sekarang tidaklah begitu teruk pada kedudukan ke-15 dengan tha negara terbaik asia di tempat ke-5, jpn ke-21, hkg ke-25 dan sin ke-34.

amirah: pada pertandingan pertama berjaya tamat di kedudukan ke-19. bermula dari sebelah kanan (port side lebih bias) menyebabkan banyak bot cross depannya dari kiri, bermain salah di kanan gelanggang seperti nizam round pada kedudukan 28. tidak berjaya recovery semasa downwind. melakukan recovery dengan baik semasa 2nd upwind dan berpusing di tempat ke-18 sehingga tamat pertandingan.

pertandingan kedua amirah lebih teruk tamat di tempat 41. kelemahan paling ketara di garisan permulaan lagi sudah berada pada kedudukan group belakang. struggle dan sekali lagi lari ke kanan gelanggang terperangkap dalam tempat tiada angin (lull) dan bot-bot lain lebih mendapat angin. berpusing antara group akhir. tidak mampu lagi melakukan recovery dalam keadaan angin di bawah 7kts. juga dengan tahap pengendalian yang kurang memuaskan untuk light wind dengan chop yang agak ketara. keseluruhan sekarang amirah agak teruk di tempat ke-33 di belakang jpn ke-4, tha ke-30, dan sin ke-31. hanya kor di belakang amirah ke-35.

manakala maklumat dari int 420 pelayar kita beraksi cemerlang dengan pertandingan pertama tamat di tempat pertama. bermain baik di kanan gelanggang yang dipercayai mempunyai wind bend. begitu juga pada pertandingan kedua juga beraksi cemerlang dengan sedikit perlahan pada awal selepas permulaan tetapi mendapat untung juga di kanan gelanggang berjaya tamat di tempat ke-4. Keseluruhan nisa dan izla berjaya mengungguli hari pertama pertandingan.

pertandingan hari ke-2.

sepanjang hari menanti di boat park dengan keadaan angin Sangat perlahan di bawah 5kts dan juga menanti angin yang lebih steady yang kononnya akan datang dari arah bertentangan.

akhirnya pada jam 1700pm pelayar mulai turun ke air dan pada jam 1805pm 1 x pertandingan dijalankan DI GELANGGANG LASER; bermula dengan laser radial girls dan pada jam 1815pm untuk laser radial boys dalam keadaan angin datang dari darat (060°) pada kekuatan 8-10kts pada permulaan pertandingan sebelum jatuh semasa pertandingan kira-kira 5-7kts dan menuju ke penamat di bawah 5kts. arus agak memberi kesan kepada gelanggang pertandingan. gelanggang int 420 lagi lewat bermula pada jam 1930pm dengan keadaan angin juga perlahan

amirah masih lagi menghadapi masalah dengan starting; lewat momentum untuk accelerate tiada cukup speed menyebabkan bot windward cross over dan boat leeward melakukan lee bow. mengambil masa yang agak lama untuk clear dari bad start hingga pada jarak kira-kira 500 m. hampir berjaya melakukan recovery sebelum bot-bot terkanan mendapat gust dan melintasi amirah. pada kedudukan agak ke belakang pada mark windward, berjaya melakukan sedikit recovery pada 2nd upwind dan mampu tamat pada kedudukan ke 23. KEDUDUKAN KESELURUHAN AMIRAH SELEPAS 3 PERTANDINGAN ADALAH NAIK 2 KEDUDUKAN KE-31 DENGAN JPN TERBAIK ASIA KE-5,THA KE-18, KOR & SIN DI BELAKANG AMIRAH.

NIZAM MELAKUKAN PERMULAAN DENGAN BAIK TETAPI BERMAIN AGAK KEKIRI YANG WALAUPUN NAMPAK BANYAK GUST (MEMANJANG) TETAPI MASIH BANYAK PATCHES LULL DI ANTARANYA. TIDAK BEGITU TERUK DI PENANDA M1 (KE14) SEBELUM TERPAKSA MELAKUKAN PENALTI DAN SELEPAS ITU BERMAIN DIKANAN SEMASA DOWNWIND KURANG ANGIN DAN BERADA PADA KELOMPOK 25+. KEMUDIANNYA DENGAN BAIK BERMAIN DI KIRI YANG MENDAPAT SHIFT DAN GUST BESAR MENUJU KE M1 PADA 2ND BEAT. BERJAYA BERPUSING DI TEMPAT KE-6 DAN KEKAL SEMASA REACHING DAN AWAL RUNNING SEBELUM KEMUDIANNYA ANGIN MATI SEMASA BERADA DI LALUAN KANAN DAN KEMUDIAN SEKELOMPOK BESAR PELAYAR BELAKANG MENDAPAT ANGIN DARI KIRI MENYEBABKAN SEMUA BOT BERKUMPUL DI GATE M3 SEBELUM MENUJU TAMAT DENGAN NIZAM JATUH BEGITU TERUK DI MANA BANYAK BOT TERPERANGKAP DI GARISAN PENAMAT DAN NIZAM PADA KEPUTUSANNYA TAMAT PADA KEDUDUIKAN KE-31. KEDUDUKAN KESELURUHAN NIZAM SELEPAS 3 KEJOHANAN JATUH PADA KEDUDUKAN KE 22. THAI MASIH TERBAIK ASIA PADA KEDUDUKAN KE-5. JPN, HKG DAN SIN DI BELAKANG NIZAM

BERITA DARI GELANGGANG INT 420 JUGA TIDAK BEGITU MEMUASKAN DENGAN PERTANDINGAN YANG DIMULAKAN LEWAT DAN BERAKHIR SELEPAS SUNSET. NISA BERMAIN DI KIRI TERLAMPAU BANYAK SEDANGKAN KANAN YANG MENGUNTUNGKAN MENYEBABKAN JATUH BEBERAPA KEDUDUKAN DAN TAMAT PADA KEDUDUKAN KE-18. KEPUTUSAN KESELURUHAN NISA MASIH BERADA PADA TOP 10 PADA KEDUDUKAN KE-7, TERBAIK ASIA DENGAN JPN KE-12, SIN KE-16 DAN KOR LAST.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan