Isnin, 26 Julai 2010

Update Laser Radial World: Hari terakhir

Salam dari Scotland menutup tirai....

Sebentar tadi berakhir sudah kejohanan hari terakhir pada hari ini dengan 2 perlumbaan dijalankan. Sekali lagi hari ini pertandingan dapat dijalankan tepat pada masanya pada jam 1100am setelah pindaan dilakukan terhadap SI.

Walau bagiamanapun permulaan hanya dijalankan pada jam 1115am setelah permulaan pertama diberi general recall. Angin agak baik pada awal pertandingan bertiup 12-15kts dengan agak ketara wind shift dan gust dari permulaan perlumbaan hinggalah ke laluan ke empat (beat, reach, run, beat). Apabila bot-bot berpusing untuk running angin mulai drop 7-9kts, semasa reach 7-8kts dan semasa last upwind menuju ke penamat di bawah 5kts.

Nizam bermula dengan baik di kiri gelanggang walaupun agak terganggu oleh 2 bot lain aggresif di leewardnya dan satu bot cross depannya dari port namun berjaya melepaskan diri dengan speed dan pointing yang baik selepas clear garisan permulaan.
Mengawal fleet agak baik hinggalah ke quarter leg ke penanda windward (M1) apabila tidak bersama dengan shift dan bot-bot yang bermain kanan mendapat shift menuju penanda dan Nizam final aproach pada port tack kena cross dengan agak banyak bot dari posisi top 10 berpusing di tempat ke-16.
Berjaya berpusing di M2 pada kedudukan ke-14 dan di kemudiannya belayar downwind yang jauh lebih baik berbanding semalam (tetapi masih banyak kelemahan simple yang ketara) dan berjaya berpusing pada kedudukan ke-12.
Semasa 2nd upwind telah bermain dengan baik mendapat gust dan shift di kiri dan berjaya memotong banyak bot yang bermain di kanan dan berpusing di M1 pada kedudukan ke-3
Semasa last downwind kalah satu posisi ke-4 di gate dan last reach M5.
Berpusing di M5 terus bermain ke kiri agak jauh meninggalkan 3 bot di depan dan berjaya pada akhirnya mendapat pressure angin dari kiri apabila angin jatuh di bawah 5kts dan hampir-hampir berjaya memotong bot pertama di garisan penamat di tempat ke-2.

Tamat perlumbaan pertama dalam jam kira-kira 1210 terpaksa menunggu agak lama kerana ketiadaan angin dalam keadaan yang agak sejuk kira-kira 14 darjah. Akhir pada jam 1402 berjaya melakukan perlumbaan ke-2 dan terakhir untuk hari ini dan kejohanan ini. Angin shift ke kanan pada arah 260-270 (perlumbaan pertama 230-240darjah) kira-kira 7-8kts dengan gust ke-11kt dan lull 5-7kts.
Sekali lagi Nizam bermula baik di kiri garisan permulaan dan berjaya mengawal fleet di kiri gelanggang hinggalah kira-kira 500m dari M1 sekali lagi angin shift ke kanan dan melakukan tack ke kiri kerugian beberapa position apabila sama seperti perlumbaan sebelum port tack layline ke penanda dan berpusing di tempat ke-7.
Semasa reaching lost 1 position bermain terlampau ke bawah sedangkan beberapa bot panjat atas, kekal di tempat ke-8 digate dan sekali lagi pada 2nd upwind mendapat untung agak ketara dengan angin pressure kiri dan bersama shift berpusing di tempat ke-4 dan kekal hingga tamat.

Dengan beraksi cemerlang pada hari ini bersama 6 mata yang dipungut dan dengan 10 perlumbaan berjaya dijalankan bermakna 2 discard boleh dibuat telah melonjakkan Nizam dari kedudukan teruk ke-20 semalam berjaya berada pada kedudukan ke-7.
merupakan kejayaan terbaik Nizam setakat ini pada kejohanan dunia, selepas hanya berpuashati di tempat ke-8 di ISAF Volvo Youth baru-baru ini.

Larg menutup tirai di Kejohanan Laser Radial Youth ini dengan mood yang gembira dan positif. Sebelum melabuhkan tirai terimakasih kepada teman-teman yang sentiasa memberikan semangat untuk kejohanan ini.

Sekian....

25/07/2010: 1745pm

Tiada ulasan:

Catat Ulasan