Khamis, 22 Julai 2010

Laser Radial Youth World: latest update Day 3

Kemaskini jam 2015pm 22.07.10

Jam 1400 AP diturunkan semua pelayar chop...chop siapkan bot dan turun ke air. Nizam dan THA sedikit lewat dan nampak tidak begitu bertenaga setelah menunggu agak lama tadi di darat sampai terlolap.

2 pertandingan dapat dijalankan pada hari ini dengan kekuatan angin di bawah 8 kts malahan pada pertandingan terakhir kurang dari 5kts angin hingga menyebabkan fleet Nizam (merah) diberi shorten course.

Sampai ke gelanggang sekitar jam 1430pm dan pertandingan dijalankan bagi Nizam pada jam 1655 kerana permulaan 2 fleet sebelumnya berlaku postponment yang agak lama terutamanya Fleet Biru (ke-2). Nizam bermula dengan teruk sangkut bersama dengan pelayar GBR di garisan perlumbaan dan tertolak ke belakang line. Mengambil masa kira-kira 30 saat untuk clear garisan perlumbaan dalam port tack.
Bermain baik pada 1st beat melakukan recovery yang baik bermain shift dan berjaya berada pada kedudukan ke-9 semasa di M1 dan menuju M2. Kurang baik pengendalian downwind light wind dan berada pada kedudukan bot yang tidak baik semasa menghampiri gate berpusing pada kedudukan ke-13 dan pada beat ke-2 melakukan recovery semula pada kedudukan ke-9. Kekal semasa downwind dan 2nd reach sebelum berjaya memotong 1 bot menuju garisan penamat dan tamat pada kedudukan ke-8.

Perlumbaan ke-2 hari ini (Race 3) bermula pada jam 1830 bagi Nizam dalam keadaan angin 4-7kts angin datang dari arah kira-kira 200-220 darjah (pada kedua-dua race hari ini). Bermula lebih teruk dari pertandingan pertama tersangkut di starboard end semasa bermula dan ditangkap oleh juri (kesalahan RRS 42). Kena buat penalti hanyut ke belakang dan mengambil masa 1 minit lebih untuk cross garisan permulaan sama seperti perlumbaan pertama.
Sekali lagi bermain dengan baik semasa 1st upwind dari bot terkebelakang berpusing di tempat ke-16, berjaya memotong 2 bot semas reaching ke-14 downwind sekali melakukan kesilapan menghampiri gate terperangkap di tengah semasa di penanda berpusing di tempat ke-15.
2nd upwind telah diberi shorten course dan kelihatan angin di bawah 5kts, pelayar duduk hampir di tengah dekat c/board dan kelihatan Nizam tak mampu mengejar lagi dengan disadvantage berat badan tamat jatuh satu bot di tempat ke-16.
Sehingga kini kelihatan banyak protest dilakukan dan berkemungkinan akan berlaku sedikit pertukaran kedudukan.

Sekian Laporan Hari ini.

Salam Scotland. Hari ini cuaca baik sikit ma....suhu 18 darjah dan yang penting tak hujan...hehhh...hehh

22.07.2010: jam 1330tgh

Puh.....Lewat petang semalam - tiada apa-apa protest berjalan....lega!!!!. Walaupun berada pada kedudukan ke-40 tetapi tamat pada kedudukan ke-14 adalah sesuatu yang agak melegakan berbanding dengan THA tersangkut di kawasan tiada angin di kanan gelanggang dan tamat 11 terakhir di fleet ke-3 merah.

Pagi ini cuaca cerah berawan tanpa hujan tetapi di air tiada menunjukkan kemungkinan angin akan bertiup awal pagi. Ramalan cuaca juga menyatakan angin light wind pada hari ini. Nizam berada pada fleet ke-3 merah. 0930am AP dinaikkan didarat menunggu angin

Baru sebentar tadi sekitar 1300pm kelihatan sinar matahari tetapi masih lagi tiada angin di laut. Pelayar masih menunggu angin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan