Jumaat, 9 Julai 2010

ISAF Volvo Youth: SALAM PENGENALAN

Laporan dari Istanbul Turki: Laporan hari Pertama di Turki
08.07.10: Hari ini bermula dengan baik....tetapi terlampau baik angin melebihi 30kts di luar kawasan gelanggang pertandingan..Perancangan mengadakan latihan hari ini terpaksa dibatalkan atas arahan pihak pengelola kerana angin kencang dan tiada rescue boat di kawasan gelanggang.

Sedikit unik pertandingan ISAF Volvo Youth dimana tidak dibenarkan negara menggunakan coach boat/support boat sendiri dan semuanya disediakan oleh pihak penganjur. Juga venue tidak dibenarkan digunakan sehinggalah pada hari ini.

Kejohanan ini merupakan kejohanan tahunan tahap tertinggi bagi kelas remaja (18thn dan ke bawah) ISAF bagi acara multiclass dan tahun ini adalah kali ke-40 ianya diadakan. Turki telah dipilih untuk menjadi venue pertandingan melalui undian yang dilakukan oleh ahli gabungan.

Kelas yang dipertandingankan adalah merangkumi kelas-kelas berikut:
  1. One Person Dinghy Boys & Girls: Laser Radial
  2. Two Person Dinghy Boys & Girls: International 420
  3. Windsurfer Boys & Girls: RS-X
  4. Multihull Open: SL 16
  5. High Performance Dinghy Open: 29er
Malaysia juga kerap mengambil bahagian bermula dari seawal tahun 2002 (seingat saya sahaja mungkin lebih awal) tetapi hanyalah untuk kelas 2 person dinghy dan 1 person dinghy itu pun tidaklah pada setiap tahun. Pada tahun ini Malaysia diwakili oleh:
  1. KhairulNizam Mohd Afendy: 1 person Dinghy Boy
  2. Nur Amirah Bte Hamid: 1 person dinghy Girls
  3. Pasangan Khairunnisa Bte Mohd Afendy & Ameira Izla Bte Zulkifli: 2 persons Dinghy
Memetik laporaan pengurus pasukan Malaysia di kejohanan ini En Afendy (GM MYA) dalam emailnya "Kejohanan ISAF Volvo Youth Championship kali ini di sertai oleh 65 negara dengan penyertaan 380 peserta remaja yang benar benar berpengalaman. .................Dari kejohanan ini juga lahirnya juara dunia dan juga Olimpik. Kejohanan ini bukan sahaja tertumpu kepada pertandingan tetapi lebih kepada membina dan melahirkan pelayar masa depan. Dari segi kos , kejohanan ini jauh lebih murah dan banyak urusan di kendalikan oleh penganjur. penginapan dan juga boat sewa tak perlu di risau. Jika kejohanan yang lain banyak masalah di hadapi bagi mendapatkan penginapan dan juga sewa boat , dalam kejohanan ini semua di sediakan."

"Adalah di cadang mulai tahun hadapan Malaysia perlu mengambil bahagian dalam semua kelas yang di pertandingkan........................... Saya lihat kejohanan ini membawa banyak faedah kepada pelayar. Pendedahan pada peringkat ini amat sesuai untuk pelayar negara"
dan lagi

........dari pagi hingga malam macam-macam program diatur , pagi ini pendaftaran, selepas itu pembahagian boat. Pelayar mengambil masa untuk siapkan boat. Petang mesyuarat pengurus Pasukan dan pada malam pulak di adakan Kelas undang undang untuk semua pelayar. Manakala mulai dari besuk akan di adakan latihan dan kelas di bawah pengawasan Jurulatih ISAF. Manakala jurulatih dan pengurus akan menghadiri forum dan juga kelas . Sebenarnya kejohanan ini amat sesuai di sertai oleh atlit muda sama ada pelapis atau Elite."

Kenyataan ini saya bersetuju sepenuhnya dan mencadangkan agar menjadi salah satu sasaran utama (major peak) terutamanya bagi atlet Pelapis MYA/MSN dan kejohanan ini adalah kayu ukur sebenar perbandingan prestasi atlet yang di dalam program pembangunan kebangsaan dan dari situlah kita tahu standard kita berbanding dengan lain-lain negara. Malahan beberapa negara kuasa pelayaran termasuk Singapura menghantar hampir keseluruhan acara bagi merebut Volvo Youth Challange Trophy. Selain itu kejohanan ini juga disertai oleh negara asia yang lain seperti Korea, Japan, Thailand, Hong Kong dan Bahrain. Jadi apalagi ayuh kita mengorak langkah maju setapak ke depan jadikan satu projek untuk 4 tahun pada pelayar-pelayar sedia ada bagi menghantar ramai peserta dan mensasar atleast 5 negara terbaik dunia dalam program pembangunan remaja. Buat masa sekarang kita cuma kekurangan kelas High Performance dinghy dan multihull class sahaja, yang lain almost there...

Menyentuh berkenaan dengan apa yang disediakan; walaupun disediakan sepenuhnya kadang-kadang kita tepaksa jugalah menggunakan sedikit perbelanjaan sampingan seperti makanan yang disediakan kadang-kadang tidak halal dan tidak mempunyai pilihan untuk negara-negara asia oleh itu kita terpaksa mencari makan diluar. Juga untuk minuman tambahan dan buah-buahan; tetapi keseluruhannya saya bersetuju dengan GM kos untuk kejohanan ini jauh lebih murah dari kejohanan yang lain... sebaik sampai dari airport venue kejohanan sampailah balik semula ke airport semuanya disediakan... murah dan mudah...tak pening kepala....macam saya nak Scotland selepas ini (Laser Radial Youth World C'ship) ...penginapan pun belum dapat lagi...cam noo...
KESIMPULANNYA SAYA BERSETUJU DENGAN CADANGAN GM..MSN DAN MYA PERLU MENYEDIAKAN PASUKAN YANG LEBIH MANTAP UNTUK MENGHANTAR LEBIH RAMAI ATLET BERPOTENSI DALAM KELAS-KELAS YANG TERDAPAT DALAM ACARA INI YANG MENGIKUT KONSEP KELAS-KELAS YANG MIRIP KELAS OLIMPIK.

Lagipun kertas cadangan asal penubuhan program Pelapis Kebangsaan telahpun dimasukkan semua kelas-kelas di atas hanya menunggu LAMPU HIJAU MSN-MYA.

Sekian Salam pengenalan yang serba ringkas...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan