Ahad, 11 Julai 2010

ISAF Volvo Youth: Laporan Harian 3...Practice Race

11.07.10 jam 1746pm....
Maaf tiada laporan perkembangan dapat disalurkan semalam. Sepanjang hari & malam hingga lewat malam cuba untuk mendapatkan akses internet tetapi tak berjaya....Permintaan terlampau tinggi...dan nampaknya Asus tiada cukup uum kat sini.

Apa pun sebelum line terputus.....pada ketika ini semakin ramai atlet balik ke bilik masing-masing selepas tamat pertandingan hari pertama.

Sebermula pagi semalam 10.07.10 jam aktiviti dilakukan seperti mana akan dilakukan pada keesokan hari. Pelayar melakukan persiapan bot pada sekitar jam 2130am selepas melakukan senaman ringan dan sarapan; manakala jurulatih dan pengurus (acting coach 420 course) mendengar taklimat bagaimana perjalanan practice race dan hari pertandingan besok. Juga mendapatkan maklumat ramalan cuaca.

Pelayar turun ke air tepat pada jam 1020am bermula dengan kelas Laser Radial yang menuju ke kawasan gelanggang paling jauh kira-kira 4 batu jaraknya dari boat park...jauh ma..adalah kira-kira 1 jam lebih untuk sampai ke race venue. Diikuti oleh kelas 420/SL 16 dan kemudiannya RSX/29er.

Sampai ke kawasan gelanggang Laser kelihatan angin mati di bawah 2 kts dan bertukar dari 260 ke 330 darjah. GM berada di gelanggang 420 untuk melihat perkembangan dan prestasi atlet. Angin kemudiannya bertiup kembali perlahan di bawah 8kts dan gust 9kts datang dari arah 230 darjah. 3 percubaan dilakukan oleh kelas Laser untuk memulakan pertandingan tetapi terpaksa dibatalkan kerana angin bertukar semakin ke kanan dari 230-260-290-300-320 darjah. Apabila diberi penangguhan bagi kali ke-3 kebanyakan pelayar belayar balik ke pantai menyebabkan hanya beberapa bot sahaja yang tinggal untuk meneruskan latihan tanpa melakukan practice races dengan angin bertiup baik kemudiannya sekitar 12-15kts. Sekitar jam 1530 coach boat dan pelayar Laser balik ke pantai. Mendapati sekurang-kurangnya pada hari ini maklumat ramalan cuaca boleh digunapakai walaupun tidak tepat waktu dan kekuatannya tetapi akhirnya datang dari arah yang hampir tepat.

Maklumat dari gelanggang 420 juga adalah sama dimana pertandingan tidak dapat dijalankan dengan lancar (kelewatan RC memulakan pertandingan) dimana akhirnya 2 pertandingan dapat dijalankan digelanggang ini tetapi Nisa dan Izla hanya menyertai 1 pertandingan sahaja dan balik ke pantai selepas itu (kurang sihat).

Aktiviti malam seperti dirancang selepas makan malam jam 2000 mlm atlet menghadiri sesi taklimat ISAF berkenaan dengan "Play True" /penggunaan bahan-bahan terlarang (dadah). Selepas itu GM dan coach mendengan taklimat dari ISAF berkenaan dengan strategi penyediaan Olimpik ISAF bagi memastikan sukan pelayaran terus mendapat tempat di sukan Olimpik.

Sekian Laporan dari Turkey untuk semalam..

Menyusul nanti laporan hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan