Isnin, 26 Julai 2010

Coretan dari Larg, Scotland

1. Proses measurement tanpa layar yang masih sangkut di airport


2. Layar sampai dengan tube yang hancur dan hilang 2 batten hilang.

3. Boat Preparation

4. Opening ceremony
5. Bersama kembar siam (dari) Sepusat Sepusing mak lain-lain, bapak asing-asing, negara pun lain.

6. Nizam best achievement kat Larg Scotland. Jarang-jarang berlaku berjaya bermula dengan baik di port end. Tu yang paling depan kat hujung bow bot RC tulah dia.
10 races 6 good start kat port end (kecuali 1 race tu OCS tapi kira baguih la terover sikit aje budak leeward tu agresif sangat). Cuma kurang menarik dia punya approach agak streotaip sama aje tak pelbagai takut nanti jadi macam Harith lah plak hanya baguih start dari belakang starboard side starting line.
4 hampas start kat starboard tak tau apa dah jadi kerana selalunya dia paling konfiden malah kadang-kadang over konfidence kat starboard end.

7. Suhu kat sini dalam kategori sejuk tapi tak lah sampai sejuk gila...average 14-18 darjah celcius, so dalam tak sejuk tu tiap ari belaga gigilah juga dan lagi satu tiap-tiap hari melilih kat hidung bukan apa dia punya windchill tu yang sejuk sikit. Sinar matahari agak payah nak nampak masa kat air, balik ke darat adalah 2 hari yang sedikit cerah lain kelabu aje.

8. Penginapan Bed & Breakfast (B&B) ok lah setakat nak tidur....cuma tak de tempat nak jemur baju pun payah dan bilik kita orang lebih kurang macam kat loteng aje.

9. Jalan-jalan kat sini banyak tandas-tandas sekeliling jalan pantai tapi bukan untuk orang tapi untuk anjing...nanti gua tunjuk sama lu.....jalanpun kena mengelak aje.

10. Good bye my croc (palsu punyalah made in Thai) dah 2 kali malukan aku...kat tempat sama pulak tu (Padang Monumen Pencil) hampir-hampir tertiarap nasib baik teror setakat jatuh ajelah so...ingat tinggal kat sini ajelah.

11. Apa lagi yang boleh ditinggalkan...nak bawak balik pasti kena over weight ni...Romzi pun satu awat dia tinggai tiller dia kat kita orang....so apa lagi team Thailand lah jadi mangsa tumpang sedikit barang kat dia orang. Nanti hujung bulan Ogos nak ke Hayling Island lah ambik balik. Budak Thai tu duduk sini dekat 6 minggu lebih training dan competition under jagaan bapa angkat dia Gareth Owen.

12. Any way thank Gareth untuk kongsi coach boat tak sempat jumpapun semasa abis games dia orang terus balik. maklumlah Keerati berada pada kedudukan kurang menarik pada kejohanan ini.

13. Akhirnya naik juga Nizam ke pentas. Setelah bermula agak krang memuaskan terutama selepas mendapat OCS dan sehari selepas itu sebelum 2 discard drop sampai berada pada kedudukan ke-20. Akhirnya berjaya dengan cemerlang beraksi baik pada perlumbaan hari terakhir tamat 2 dan 4 terus melonjakkan ia ke tempat ke 7 selepas 2 discard.

Kelemahan paling ketara adalah hilang konfidence semasa downwind handling dan tidak dapat beraksi pada downwind sailing terbaiknya. Disamping itu teknik downwind juga perlu diperkemaskan secara keseluruhannya melibatkan best balancing terhadap pelbagai kondisi ombak semasa bearing down dan luffing up, maximize acceleration, teknik on bot trim dan sail trim pada keadaan-keadaan tersebut.

Kelemahan pada garisan permulaan jua nampak ketara dan kali ini agak teruk dengan starboard side start yang kesemuanya gagal dan keputusan berada pada kedudukan 42 adalah kerana bad start.

Upwind nampak tak ada masalah malah antara yang terbaik boat speed dan taktikalnya mengena semasa kejohanan ini.

Reaching juga ok cuma masih belum dapat maksima speed atas boat balance kadang-kadang terlebih heel ke windward dan kurang kombinasi mainsheet trim to flick the sail during accelerate semasa permulaan surfing. Juga laluan kadang-kadang terlampau low semasa lull.

14. Bye-bye Larg, Scotland dengan typical weathernya.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan